FC
Betting

Skonto FC, kas tika dibināts 1991. gadā un pastāvēja līdz 2016. gadam, ir viens no nozīmīgākajiem klubiem Latvijas futbola vēsturē. Ar 14 Latvijas čempiontituliem pēc kārtas, Skonto dominēja vietējā futbolā 1990. un 2000. gados. Šo panākumu pamatā bija ne tikai talantīgi spēlētāji un izcili treneri, bet arī spēcīga finansiālā bāze, ko nodrošināja uzticami sponsori un partneri. Šajā rakstā apskatīsim galvenos uzņēmumus, kas atbalstīja Skonto FC un palīdzēja veidot tā zelta laikmetu.

Forums-Skonto: pamatu likšana

Skonto FC dibināts 1991. gadā kā Forums-Skonto, pateicoties būvniecības uzņēmuma Skonto grupas finansiālajam atbalstam. Šis atbalsts ļāva klubam ātri nostiprināties Latvijas futbola elitē, uzvarot pirmajā neatkarīgās Latvijas čempionātā un uzsākot ilgstošu dominanci Virslīgā.

Skonto FC spēlēja Latvijas augstākajā futbola līgā, kas šobrīd pazīstama kā Tonybet Virslīga. Šī līga ir nosaukta pēc tās galvenā sponsora, Latvijas totalizatora uzņēmuma Tonybet, kas aktīvi atbalsta vietējā futbola attīstību un piedāvā teju visa veida sporta derības, tajā skaitā arī futbola likmes.

Skonto FC pirmsākumos cieši sadarbojās ar būvniecības uzņēmumu “Forums”, kas bija arī daļa no sākotnējā kluba nosaukuma – “Forums-Skonto”. Šis uzņēmums palīdzēja izveidot kluba infrastruktūru un investēja līdzekļus stadionā un treniņu laukumos. “Forums” palīdzēja radīt profesionālu vidi laikā, kad Latvijas futbola sistēma vēl bija attīstības stadijā pēc neatkarības atjaunošanas.

Vex: finansiāla stabilitāte čempionu laikmetā

No 1997. līdz 2000. gadam viens no Skonto FC galvenajiem sponsoriem bija uzņēmums Vex, kura logotips rotāja spēlētāju kreklus. Vex nodrošināja būtisku finansiālu ieguldījumu, kas ļāva klubam turpināt dominēt Latvijas futbola virslīgā un cīnīties arī Eiropas turnīros, piemēram, UEFA Čempionu līgas kvalifikācijā. Šī sadarbība ir viens no spilgtākajiem piemēriem, kā komerciālais atbalsts sekmēja sportiskos rezultātus.

Parex banka: augsta līmeņa partnerība

gadu sākumā Skonto FC piesaistīja vienu no tolaik lielākajām Latvijas finanšu institūcijām – Parex banku. Banka kļuva par vienu no galvenajiem sponsoriem, kas palīdzēja piesaistīt augsta līmeņa vietējos un ārzemju spēlētājus, kā arī segt izmaksas, kas saistītas ar dalību starptautiskajos turnīros. Parex bankas sadarbība ar Skonto FC bija arī prestiža jautājums – klubs simbolizēja profesionālu sportu un stabilitāti.

Jako: kvalitāte vācu stilā

gadā Skonto FC par oficiālo formu piegādātāju kļuva vācu sporta apģērbu ražotājs Jako. Šī sadarbība bija zīme, ka klubs joprojām tiecās saglabāt profesionālu tēlu, neskatoties uz finansiālām grūtībām, kas jau sāka parādīties. Jako nodrošināja tehniski modernus spēļu un treniņu apģērbus, kā arī veicināja Skonto zīmola uztveri ārpus Latvijas.

City Real Estate

“City Real Estate” bija viens no vadošajiem nekustamo īpašumu uzņēmumiem Latvijā, kas specializējās nekustamo īpašumu attīstībā un pārvaldībā. Skonto FC laikā šis uzņēmums palīdzēja attīstīt un uzturēt kluba infrastruktūru – stadionu, treniņu bāzi un kluba biroja telpas. Šāda sadarbība ir būtiska, jo profesionāls sporta klubs nevar funkcionēt bez kvalitatīvas fiziskās vides.

Sportland

Sportland ir plaši pazīstams sporta preču veikalu tīkls Baltijas valstīs. Tā kā Sportland ir oficiālais pārstāvis daudziem pasaules sporta zīmoliem (piemēram, Nike, Adidas, Puma), sadarbība ar Skonto FC ļāva nodrošināt klubu ar mūsdienīgu ekipējumu – treniņtērpiem, apaviem, bumbām un citiem piederumiem. Turklāt Sportland varēja sniegt atbalstu ar kopīgiem mārketinga pasākumiem un sabiedrības informēšanas kampaņām par futbola popularizēšanu.

Sigmen

Sigmen ir uzņēmums, kas darbojās inženiertehniskā aprīkojuma, elektroinstalāciju un audiovizuālās tehnikas jomā. Tā kā Skonto stadionā notika gan futbola spēles, gan dažādi pasākumi, Sigmen bija partneris, kas nodrošināja stabilu apgaismojumu, skaņas sistēmas un video aprīkojumu. Šāda tehniskā sadarbība bija būtiska gan spēļu dienās, gan preses konferencēs un citos kluba pasākumos.

Alfastar

Alfastar bija mārketinga un dizaina uzņēmums, kas specializējās drukas un reklāmas materiālu izstrādē. Šis partneris palīdzēja Skonto FC ar programmu, plakātu, sponsoru baneru dizainu, kā arī sociālo kampaņu vizuālo identitāti. Tāpat Alfastar, visticamāk, palīdzēja organizēt kluba tēla atspoguļojumu pilsētvidē – ielu vides reklāmās, stendos un žurnālos.

Bonmark tipogrāfija

Bonmark bija tipogrāfija, kas nodrošināja kvalitatīvus drukas pakalpojumus klubam – no spēļu dienu bukletiem līdz sezonas abonementiem. Tipogrāfijas loma bija būtiska komunikācijā ar līdzjutējiem un sponsoriem – profesionāli noformēti materiāli veidoja kluba prestižu.

Ķeizarmežs

Šis uzņēmums visticamāk nodrošināja dažāda veida loģistikas, teritorijas apsaimniekošanas vai infrastruktūras pakalpojumus, īpaši Skonto sporta kompleksa ietvaros. Tā kā Skonto stadionā tika rīkoti arī citi sporta un kultūras pasākumi, uzturēt kompleksu funkcionālu un labā stāvoklī bija ļoti svarīgi.

Bērnu Futbola Attīstības centrs

Šī organizācija bija cieši saistīta ar jauno futbolistu apmācību un attīstību Latvijā. Kopā ar Skonto FC tika izveidotas attīstības programmas, kurās bērni un jaunieši varēja trenēties profesionālos apstākļos, apgūstot futbola pamatus un iekļaujoties kluba sistēmā. Šī sadarbība palīdzēja klubam veidot savu akadēmiju un audzēt nākotnes talantus.

Canon Serviss

Canon serviss nodrošināja biroja tehniku, dokumentu drukāšanas sistēmas, kā arī iespējams, arī mediju aprīkojumu preses telpām un spēļu ierakstu arhivēšanai. Mūsdienīgs IT un dokumentācijas aprīkojums ir būtisks profesionālai kluba pārvaldei un komunikācijai ar medijiem.

Skonto Metāls

Skonto Metāls bija rūpniecības uzņēmums, kas specializējās metālapstrādē un būvniecības konstrukcijās. Tā kā Skonto FC bija cieši saistīts ar būvniecības nozari (arī kluba īpašnieku sakarā), Skonto Metāls varēja sniegt atbalstu infrastruktūras būvniecībā – tribīņu, žogu, treniņu iekārtu un konstrukciju uzstādīšanā.

Venden

Venden ir viens no vadošajiem dzeramā ūdens ražotājiem un piegādātājiem Latvijā. Šī sadarbība bija dabiska – sporta komandai ir būtiski nodrošināt augstas kvalitātes ūdeni un dzērienus spēļu laikā, treniņos un rehabilitācijas procesā. Venden zīmols bieži bija redzams arī uz preses konferencēm un spēļu laukuma malām.

BETA Tirdzniecības Grupa

BETA bija uzņēmums, kas nodrošināja dažādas preces un pakalpojumus – sākot no sadzīves preču piegādes līdz tehniskajam aprīkojumam. Šādi partneri bieži vien nodrošina būtisko ikdienas darbību loģistiku – no administrācijas darbam nepieciešamajiem piederumiem līdz dzesētājiem, mēbelēm u.c.

H-side Skonto fanu klubs

H-side bija Skonto FC oficiālais fanu klubs, kas aktīvi organizēja līdzjutēju braucienus, mājas spēļu atbalstu, koreogrāfiju tribīnēs un kopienas pasākumus. Fanu kluba atbalsts spēlētājiem bieži vien bija svarīgs motivācijas un enerģijas avots. Šī sadarbība arī palīdzēja veidot ciešu saikni starp klubu un tā līdzjutējiem.

SA Football Agency

SA Football Agency bija sporta aģentūra, kas pārstāvēja spēlētājus, palīdzēja organizēt transfērus un slēgt līgumus. Šī sadarbība palīdzēja Skonto FC piesaistīt augstas kvalitātes leģionārus un nodrošināja profesionālu spēlētāju karjeras vadību, īpaši eksportējot Latvijas futbolistus uz ārzemēm.

Skonto FC veiksmes stāsts nebūtu iespējams bez sponsoru un partneru plašā tīkla. Katrs uzņēmums, kas sadarbojās ar klubu, atstāja savu nospiedumu gan finansiālā, gan sportiskā ziņā. Šodien, kad Skonto FC vairs nepastāv, tā mantojums dzīvo caur Latvijas futbola vēsturi, stadionu, spēlētājiem un faniem, kuri joprojām atceras šo klubu ar cieņu.